Wat is sportbalans

Welkom bij Sportbalans, de plek voor sportmassage rondom Schoten.Logo final copy

Spieren die onder spanning staan, als het nu is omwille van een fysieke inspanning of door stress, hebben een verminderde doorbloeding. Als die spanning, om welke reden dan ook, niet verdwijnt en de doorbloeding op die plek niet meer optimaal is, kan dit leiden tot klachten: pijnlijk aanvoelende nekspieren of beenspieren door verhardingen en verklevingen in het weefsel. Na een tijdje kunnen klachten zich uitbreiden naar gewrichten en pezen: je achillespees kan ontstoken geraken of je nek wordt stijver. Nog later kan dat leiden tot bijkomende klachten zoals hoofdpijn bij nekklachten. Ook je rug kan beïnvloed worden door klachten in je been of andersom.

© Mwookie | Dreamstime.com - Muscle Man W/ Clipping Mask Photo
© Mwookie | Dreamstime.com – Muscle Man W/ Clipping Mask Photo

Ok, denk je nu, allemaal goed en wel, maar wat kan ik daar aan doen? Wel, een sportmassage, waarbij dieper op de spieren wordt gewerkt in vergelijking met een gewone relaxatieZware benen massage en waarbij gewrichten soepel gemaakt worden door middel van mobilisaties, helpt om de spanning uit je spieren te krijgen en je gewrichten mobiel te maken. Hierdoor wordt de doorbloeding opnieuw gestimuleerd en kan het weefsel zich herstellen. In de spiervezels verdwijnen bestaande verhardingen en verklevingen, samen met mogelijke oorzaken van toekomstige klachten.  Je bent als het ware herboren en je bewegingsapparaat kan opnieuw ten volle functioneren. Je bent klaar om dat volgende o-zo-belangrijke trainingsblok aan te vatten of om opnieuw gerust en effectief op te bouwen na die zware wedstrijd. Je klachten verminderen waardoor je weer meer ontspannen door het leven gaat.

Een herstelbevorderende sportmassage, zoals hierboven beschreven, plan je best niet minder dan 48 uur voor een zware training of wedstrijd. Een goede sportmassage kan je vermoeid doen voelen de dag nadien. Je lichaam heeft tijd nodig om de vrijgekomen afvalstoffen weg te krijgen en het kost ook moeite. Het is daarom ook belangrijk veel water te drinken na een sportmassage. Als je omwille van je agenda toch kort voor een wedstrijd nog een massage wil, zorgen we er samen voor dat de massage ontspannend genoeg is zodat je geen hinder ondervindt.

Afhankelijk van de hoeveelheid spanning op je spieren en de mobiliteit van je gewrichten, zal je 1 of meerdere sportmassage behandelingen nodig hebben. Heb je bijvoorbeeld de 10 miles van Antwerpen gelopen en ben je de volgende weken doorgegaan met zware trainingen, of zit je al zo lang met die nekklachten dat je er hoofdpijn van hebt gekregen, dan kunnen we samen bekijken of enkele sessies om de 2 weken misschien wel aangewezen zijn om vollediger te herstellen.sportmassage

Herken je het gevoel of de situatie en denk je dat een sportmassage jou kan helpen, neem dan contact op met mij, Koen Van de Mieroop – sportmasseur, om een afspraak te maken. Als sportmasseur kan ik dan samen met u bepalen hoe de behandeling(en) in je trainingsschema of je dagelijks leven passen. Kijk voor meer details hier.

Stel de massage niet te lang uit, want je doel komt elke dag dichterbij en je klachten zullen langer aanslepen. En weet hierbij dat een korte periode van herstel je verder op weg zal helpen dan overbelast aan trainingen verder te werken!

Onthoud wel goed dat een sportmassage niet is bedoeld ter vervanging van medisch advies of behandeling. Sportmassage behandelingen helpen ter ondersteuning, en niet ter vervanging, van reguliere medische gezondheidszorg. Bezoek de dokter voor medisch advies en behandeling.

logo-belgische-massage-federatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *