Wat is sportbalans

Welkom bij Sportbalans, de plek voor sportmassage rondom Schoten.Logo final copy

Het is evident dat, wanneer je aan sport doet, je je spieren aan het werk zet. Als je dit doet met een intensiteit die hoger ligt dan je spieren gewoon zijn, ontstaan er kleine scheurtjes in de spiervezels. Als gevolg hiervan krijg je kleine ontstekingen in je spieren, die je spierpijn (Delayed Onset Muscle Soreness om het met een duur woord te zeggen) bezorgen, meestal 24 tot 72 uur (soms zelfs nog langer) na de inspanning. Bij veelvuldige inspanningen kunnen hierdoor verklevingen en verhardingen van je spieren en pezen ontstaan. De spier wordt minder soepel waardoor ook de pezen, die de spier aan het bot vast hecht, onder druk komen te staan (bv je achillespees bij een verharde kuit of de pezen aan je knie bij verhardingen in je bovenbeenspieren). Een eerste aspect – soepele spieren – dat belangrijk is voor goede sportprestaties te leveren, valt weg. Ook de bloeddoorstroming is niet meer optimaal: een tweede aspect dat invloed heeft op je prestatie aangezien het bloed de spieren voorziet van de nodig brandstoffen. Je benen of armen zullen zwaar aanvoelen en je kan niet de inspanningen leveren die je zou willen.

© Mwookie | Dreamstime.com - Muscle Man W/ Clipping Mask Photo
© Mwookie | Dreamstime.com – Muscle Man W/ Clipping Mask Photo

Daarbij komt dan ook nog dat, als je met deze verhardingen en verklevingen blijft zitten, ook je spieren en pezen onder druk blijven staan. Het gevolg hiervan is dat je makkelijk een scheurtje of een verrekking kan oplopen tijdens je volgende inspanning.

Ok, denk je nu, allemaal goed en wel, maar wat kan ik daar aan doen? Wel, een sportmassage helpt om de doorbloeding te stimuleren waardoor scheurtjes en ontstekingen in de spiervezels sneller genezen. Ook versoepelt een sportmassage de spiervezels waardoor bestaande verhardingen en verklevingen verdwijnen, samen met mogelijke oorzaken van toekomstige blessures. Bij een sportmassage, waarbij dieper op de spieren wordt gewerkt in vergelijking met een gewone relaxatieZware benen massage, zorgen de handelingen van de sportmasseur ervoor dat verhardingen en verklevingen weggewerkt worden, zodat de spieren opnieuw soepel aanvoelen en optimaal gebruikt kunnen worden. Ook wordt de doorbloeding gestimuleerd, wat het herstel van je spieren bevordert. Wat op zijn beurt ook weer de kans op blessures verkleint. Je bent als het ware herboren (althans wat je spieren betreft) en je spieren kunnen opnieuw ten volle werken. Je bent klaar om dat volgende o-zo-belangrijke trainingsblok aan te vatten of om opnieuw gerust en effectief op te bouwen na die zware wedstrijd.

Een herstelbevorderende sportmassage, zoals hierboven beschreven, plan je best niet minder dan 48 uur voor een zware training of wedstrijd. Een goede sportmassage kan je vermoeid doen voelen de dag nadien. Je lichaam heeft tijd nodig om de afvalstoffen weg te krijgen en het kost ook moeite. Het is daarom ook belangrijk veel water te drinken na een sportmassage.

Afhankelijk van de mate waarin je spieren belast werden (langdurig en/of meermaals), zal je 1 of meerdere sportmassage behandelingen nodig hebben. Heb je bijvoorbeeld de 10 miles van Antwerpen gelopen en ben je de volgende weken doorgegaan met zware trainingen, of ben je zo diep geweest tijdens de marathon dat je een week de trap niet op of af geraakte, dan kunnen we samen bekijken of enkele sessies om de 2 weken misschien wel aangewezen zijn om sneller en beter te herstellen.sportmassage

Herken je het gevoel of de situatie en denk je dat een sportmassage jou kan helpen, neem dan contact op met mij, Koen Van de Mieroop – sportmasseur, om een afspraak te maken. Als sportmasseur kan ik dan samen met u bepalen hoe de behandeling(en) in je trainingsschema passen. Kijk voor meer details hier.

Stel de sportmassage niet te lang uit, want je doel komt elke dag dichterbij. En weet hierbij dat een korte periode van herstel je verder op weg zal helpen dan overbelast aan trainingen verder te werken!

Onthoudt wel goed dat een sportmassage niet is bedoeld ter vervanging van medisch advies of behandeling. Sportmassage behandelingen helpen ter ondersteuning, en niet ter vervanging, van reguliere medische gezondheidszorg. Bezoek de dokter voor medisch advies en behandeling.

logo-belgische-massage-federatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *